Snåltips

Okej. Största problemet och det enda som gör resor möjligt är pengar. Så spara spara spara! Varenda liten krona räknas. Det gäller verkligen att se över sina utgifter och prioritera bort sånt som kan plockas bort. Hyra, pendelkort mm är självklart fasta utgifter men i princip allt annat kan skäras ner.
Här kommer mina hårda men bra tips på hur du kan skrapa ihop några extra öre:

  • El - Stäng verkligen av alla prylar du inte använder, stand-by läge drar också ström.
    - Ha endast lampor tända i det rum du befinner dig i.
  • Shopping - Mitt största nöje blev mitt största hinder. Jag satte totalt shoppingförbud från den dagen vi bokade resan. Det har varit extremt hårt men det går. Nu är jag nästan van.
  • Mat - Jämför priser i mataffären, visst de billigare varianterna kanske inte smakar precis lika gott som de dyrare men tänk ekonomisk.
    - Laga mat tillsammans. Gå ihop ett par stycken och laga mat. Det är helt klart billigare att laga mat till flera än till bara en.
  • Resor - Ransonera dig själv. Är det verkligen så långt att du måste ta bussen? Varför inte gå?
    - Sammåk - Gå ihop några stycken och dela på bensinpriset.
  • Tv/Telefon - Vad går på tv som inte kan ses på internet?
    - Kontantkort hjälper dig att hålla koll på hur mycket du spenderar till skillnad från abonemang.

Tjäna några extra slantar

  • Panta loss - Sno med dig tomburkar och flaskor från tåg, trottoarer... Äckelvarning, men vad gör man inte?
  • Tradera/E-bay - Rensa ut i dina garderober och förråd. Det finns helt säkert ett par påsar med gamla eller helt oanvända saker som du aldrig använder. Sälj dem!
  • Jobba extra - Offra lite av din fritid för ett par extra timmar här och ett extra pass där. Det tjänar du på. Bokstavligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0